Er der nogen, der kan låne mig en natkiggert til de usynlige regler?

Da vi flyttede til Schweiz måtte vi langsomt lære at forstå det Schweiziske system, kultur og regler. Det var fremmed og ukendt, og mere end een gang lærte jeg på den hårde måde, at regler var til for at blive overholdt - når der stod en stålfast schweizer og (til tider uvenligt) anviste den korrekte måde at gøre tingene på. At det foregik på tysk understregede ligesom også pointen... Flasker måtte ikke smides ud om søndagen. Ellers bliver du meldt til politiet. Du stopper for fodgængere. Eller ryger kørekortet. Du smider skrald ud i korrekt skraldepose. Ellers kommer skraldepolitiet. Du siger farvel til dit barn ved døren til børnehaven. Ellers fpr du skældud af lærerinden. Du opfører dig ordentligt. Ellers kommer Smutzli, julemandens sorte hjælper, putter dig i en sæk og tager dig med ud i skoven (hvad der sker herefter ude i skoven er stadig uvidst...).

Men efterhånden lærte vi at forstå. Regler er regler. De er til for at blive fulgt. De gælder for alle. Og hvis man ikke overholder reglerne, er der konsekvenser. Da jeg først forstod det, var det egentligt klart. Og lige ud af den nobelprisvindende sociolog Elenor Ostroms forskning om en effektiv gruppe. Klarhed, retfærdighed, effektivitet. (ingen sagde nødvendigvis noget om logik...)

I Danmark er der ikke så mange regler. Eller konsekvenser. Bevares - du må helst ikke stjæle en cykel - men der kommer nok ikke nogen og måler, hvor langt væk fra boligbygger du står og fyrer fyrværkeri af Nytårsaften i Kbh K (det er 30 m btw). Du må selv vælge, hvilken pose, du bruger til dit skrald. VI har i fem måneder følt os mærkeligt Bonny&Clyde-agtige, når vi har båret skrald ud i Netto-poser, sorte poser, grønne poser - og nogen gange uden pose. Nøgenskrald!

Men så er der de uformelle regler. Og som hjemvendt nomade, står nogle af disse uskrevne regler pludseligt meget ud. Der er en masse regler, som man forventes at følge, men konsekvensen varierer og autoriteten, der har nedsat dem, er rimeligt uklar... Jeg forholder mig altså ikke til, om det ene er bedre end det andet, for det fungerer jo hvert især (læs: mega disclaimer), men i kulturtransitionens midpunkt, bliver navigationen noget famlende, og der skal nok uforvarent blive trådt over nogle usynlige, uformelle tæer.....

I de situationer hvor jeg føler mig lidt som en kulturtyr i en glasbutik:

  • Når jeg stopper for gult i DK, og jeg bliver dyttet hidsigt af! I Schweiz kostede det 220 CHF, hvis man kørte over for gult.
  • Når jeg stopper for fodgængere, og de kigger underligt på mig, og dem bag ved dytter. I CHF blev kørekortet taget, hvis man ikke standsede.
  • Jeg er totalt forundret og fascineret over den ubegrænsede magt tildelt Mødremafiaen AKA forældre-aktivitetsrådet. Fuld magt til at definere regler for snacks, fødselsdage og hvem-der-leger-med-hvem. I CH arrangerede de fester og lavede årsbog. Jeg har selvfølgeligt meldt mig til gruppen, for hvem siger nej til ubegrænset magt??? (Jeg forsøger at indføre marshmellow thursday og champagn fridays, men der er endnu ikke flertal for forslaget..)
  • Jeg kan ikke gennemskue de der fødselsdage... Man SKAL invitere alle, eller alle drengene eller alle pigerne. Man må ikke invitere sine andre venner med, uden også at invitere hele deres klasse. Man må heller ikke invitere sine venner plus sine venner fra klassen, uden at invitere hele klassen...Jaja, jeg forstår godt argumenterne, og vi skal ikke have nogen holdt udenfor. Vi skal passe på hinanden. Men der bliver dælme nogle store fester, hvis ens børn har venner udover klassen. Vi inviterer lige alle kommunens 0.klasser..! - i CH har mange ikke plads til at holde klassefest, når der skal holdes fødselsdag, så der inviter man i små grupper med barnets venner. Det fungerer i den kultur. 
  • Jeg er komplet forvirret over det med klassenstime/fødselsdag-tage-noget-med reglerne. Jeg kan konkludere, at man i hvert fald godt kan tage eet stykke agurk med til hvert barn, og så være på den helt sikre side. I CH var der nul retningslinjer på det punkt. Der var nogle, der medbragte hjemmelavet is, fantastisk kreative kreationer og flere lags cupcakes, - og så var vi nogle, der aldrig helt har gennemskuet, hvordan man kommer udover at servere noget, der ligner en muffin med en hømhøm. ..Og så var dengang jeg gav OJ leverpostejmadder og lakrids med til at dele ud i skolen... Heller ikke et hit for non-Danes kan jeg afsløre.... 
  • Fællesarealer og parkeringskælder... Regler og retningslinjer i lejligheder er et andet område, hvor jeg forsøger at rejse min læringskurve. So far forstår jeg, at man må gerne stille tagbøjler, cykler og autostole på sin garageplads (udover sin bil, ja), men ikke dæk. Det er ikke for at være besværlig, jeg forsøger blot at forstå strukturen... Og man må gerne stille en lanterne foran sin hoveddør, men ikke hvis den er fra Ikea, Tjek. 
I en kultur med frit valg på hvornår man smider flasker ud og hvilken farve skraldepose man bruger, er der nok også behov for nogle retningslinjer på nogle andre fronter, så der kan blive skabt en form for ligevægt.. Jeg skal bare lige gennemskue dem, så skal jeg nok rette ind! :)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Barsel uden mødregruppe tyranni

KPI opgørelse Vol2