SKYLDIG til det modsatte er bevist

Der er mange spændende og interessante oplevelser ved at vende tilbage til DK efter en periode i udlandet. Og det er bestemt ikke lige sådan at vende hjem. Man skal nemlig gøre sig fortjent til det!
Og når man kommer fra et land som Schweiz, er det ikke sikkert, man har gjort sig fortjent...

Nu har jeg jo ikke læst jura... og det ene fag i erhvervsjura tæller nok ikke helt til, at jeg kan kategorisere mig som en med betydelig juridisk viden. Alligevel havde jeg 1 forudantagelse - som jeg anerkender ikke er direkte bundet i paragraffer og tykke bøger, men nok mere i en fundamental retsfølelse;
1. Man er uskyldig som udgangspunkt - og indtil andet er bevist

Jeg tog tydeligvis fejl....

I november tog jeg på borgerservice - en hverdag mellem 9-13... og bestilte ombytning af mit schweisiske kørekort tilbage til mit EUkørekort, da jeg jo nu....igen....bor i DK. Jeg legitimerede mig med pas og kørekort, vi tog billeder, vi lo, vi talte om danmark, jeg betalte 875 dkk, afleverede mit kørekort/primære ID, skrev under på tonsvis af formularer, og gik derfra med en papirlap, hvorpå der stod "midlertidigt kørekort" og en forventning om at modtage mit EUkørekort indenfor en månedstid.

(ps. når man går rundt med en papirlap som kørekort - og ikke er 18 år - tror omverdenen at man er i kategorien crazy bilist og har fået frataget sit kørekort...)

3 måneder senere - 3 måneder, hvor jeg hver da kiggede i postkassen, og tænkte, at nu måtte det da være her... - 3 måneder senere modtager jeg et brev... Og ikke bare et brev fra hvilken som helst myndighed. Nææhh - et brev fra Rigspolitiet. Kriminal Teknisk Afdeling (ja- CSI!) har undersøgt mit kørekort, og de kan ikke udelukke, at der er tale om en forfalskning...Kan vi lige notere her, at det altså ikke er fordi, at de kan konstatere, at der er tale om en forfalskning (hvilket der ikke er..!!) - de kan ismpelthen ikke udelukke det... Videre forklarer de, at sådan et plastikkørekort jo kan blive produceret af hvem som helst...

Hvordan vil du bevise, at dit kørekort, ikke er forfalsket? 
Prøv lige at spørge dig selv, hvordan du ville bevise, at dit kørekort ikke i nattens mulm og mørke er blevet udskiftet med en kopi?

Det eneste bevis, jeg har for at mit kørekort er ...et rigtig kørekort ... er.... mit kørekort.... som er udstedt af de Schweisiske myndigheder.... som typisk er rimeligt grundige...
Og .... så vidt jeg husker er EU kørekortet også et plastikkort...som åbenbart kan printes hvor-som-helst..

Men vi ved, at du har et Schweisisk kørekort
Nå men så vil jeg da gerne bare bestille et nyt DK kørekort... Jeg har jo betalt de 875, det koster... Det var da en god ide! Men her får historien et nyt tvist: Det står registreret i systemet, at 1) jeg har fået udstedt kørekort i DK, og 2) Jeg har ombyttet mit DK kørekort til et CHkørekort.

Så for at få et DK kørekort, skal jeg derfor indlevere et CH kørekort.

...hvilket jeg jo har gjort... men som de ikke kan udelukke er snyd...

SUK! Velkommen til Danmark! Vi tager lige dit ID og blokerer dig fra at køre i udlandet




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Barsel uden mødregruppe tyranni

KPI opgørelse Vol2