Working out the networker

Som selvstændig konsulent investerer jeg en del tid i at netværke; møde nye mennesker, møde gamle mennesker... eller eksisterende relationer, forbinde mennesker, pleje og vækste. Det er en fantastisk spændende rejse, og som på en skattejagt giver hver kaffe-skråstreg-post et nyt spor-skråstreg-forbindelse. Det er inspirerende, givende, spændende og uddannende! Hvis jeg ikke behøvede lave andet, kunne jeg sagtens gøre det al min arbejdetid! ....Men titlen som selskabsdame, er vist taget og brugt i en anden henseende...

Men som nærmest professionel networker, møder man (ok og også selv tester) flere networking stile. Så her kommer IKKE en "netværk dig sig til success" remse (I wish!)... Her kommer "hvad du kan forvente at møde af networker typer, på din egen networking rejse"!

Den stalker-agtige
Ham, der på forhånd har research'et ALT om dig. Det må forventes, at den, du mødes med, lige har tjekket LinkedIn. Fordelen ved Linkedin er, at du kan tjekke, om i har nogen fællespunkter a la "ah! jeg var også spejderleder! How about those råbåndsknob!" Men der findes en type networker, der undersøger alt om dig, inden jeres møde, udover hvad man lige kan se på LinkedIn og på første side på google search. I stedet for, at du har mulighed for at spørge ind til den anden person, eller han stiller åbne spørgsmål (helt basis hv-spørgsmål), så starter alle åbninger som en konstatering; "og så blev du renlig som 4-årig? Det var da sent!"

Den offensive
Ham, der insisterer på et konkret output fra et møde (når vi snakker networking, er det typisk en længere proces, der er mere relationsdrevet end hard-core resultatdrevet). Jeg ved godt, at jeg lige ovenfor har efterspurgt nogle åbne spørgsmål, men ham her starter med "fortæl noget, der imponerer mig!". Jeg kender dig ikke godt nok til at vide, hvad der imponerer dig! Personligt bliver jeg imponeret over personer, der er vågne efter kl 22:30! Folk, der kan løbe 2 km (UDEN pause!(og jeg var lige ved at ændre den til 5km, for ikke at fremstå som total blob..) Folk, der ikke har en CBS mastergrad, er flyttet til Berlin og har startet en international, succesfuld virksomhed. Det spænder altså ret bredt...!
Den offensive slutter af med "nå, nu er tiden gået, hvad vil du have, jeg skal gøre for dig?" Intentionen er helt sikkert fin, og nogle gange fungerer det, men det kommer meget an på, hvad der bringer jer sammen... Du kan lade være med at stille sådan nogle spørgsmål, det er, hvad du kan gøre for mig...!

Den defensive
Ham, der sætter sig ned, kigger på dig, og sukkende siger, "ja, jeg møder jo SÅ mange som dig"... Og denneher læser jeg ikke som et oplæg til et friskt svar a la "Det tror jeg ikke, for jeg er fabulous og unik! Se jeg kan stå på hænder!" Samtalen er nærmest lukket inden den er begyndt...

Den CV-skråstreg-jeg-har-en-mega-diller-AGTIGE
Ham, der bare lister alle sine store resultater op (også dem han i virkeligheden ikke kan tage credit for) og fortæller, hvordan han nærmest ikke kan komme igennem dagen for bare tilbud om at arbejde for den ene, være i bestyrelsen for den anden, hjælpe den tredje (furtune 500 corp, selvfølgeligt!). Uanset dillerstørrelse, er det ok at læse sit publikum og sammenhængen hvori man mødes! Jeg vil gerne høre, hvad du er stolt af, hvad der inspirerer dig, hvad du er lykkedes med. Men relax! Lad os dog have en hyggelig samtale, og se hvor den bringer os hen ;)

Den forbindende
Uanset hvad du siger, kender han a guy han lige kan hooke dig op med!

Den formelle
Du får tildelt et timeslot på 30 minutters networking, han møder op med jakkesæt, labtop og en brochure om sit firma. Var der nogen, der sagde resultatorienteret?

Den afslappede
Vi mødes på The Living Room i Kbh, og snakker professionelle interesser, muligheder og udfordringer, mens vi flyder i sofaer i en mørk kælder, drikker kaffe latter, der har taget 20 minutter at lave, og en fyr med en (Apple!)labtop ligger på en chaiselong ved siden af og ryger e-cigaret. Var der nogen, der sagde procesorienteret?

De unge
De unge - dem, der er opvokset i 90'ernes vækst og fremgangs mekka. De kan mærke, hvad de har lyst til, og de sætter sig ned med sort, organisk kaffe i behageligt, dog smart, tøj, og vil gerne vide, hvordan vi kan hjælpe hinanden, de formidler, hvilken retning, de gerne vil i, og hvad de har brug for skal bringe dem derhen, og er overhovedet ikke bange for at sige, hvad de kan gøre for dig. Eneste problem er, at jeg føler mig så pokkers gammel sammen med dem!

Den alkoholiske
Denne networker har typisk boet i udlandet... Det er altid en god ide, at kombinere networking med alkohol, men kun hvis i mødes efter kl 16. Og husk: øl, hvis I kun er to, og vin hvis det er reception. Jeg ved ikke hvorfor, men sådan er det.


Nå, men god networking! Og skriv endeligt, hvis I møder nogle helt nye typer :)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Barsel uden mødregruppe tyranni

KPI opgørelse Vol2